Vårt mål

Bidra til virksomheters utvikling ved å måle, analysere og tilgjengeliggjøre oppfattelsen av verdiene norske virksomheter bidrar med i samfunnet

Hvorfor måler vi nytte?

Virksomhet

Virksomheter skal få en god referanse på hvordan eget arbeid knyttet til ESG, kundeverdi og innovasjonskraft oppfattes i markedet.

Offentlighet

Offentligheten skal få en indikasjon på hvilke virksomheter som tilfører størst verdi tilbake til kunder, samfunn og miljø.

Investeringer

Resultatene skal kunne bidra til å verdsette virksomheters investeringer innen bærekraft, sosiale forhold, eierstyring og merkevare (stakeholder value).

Hva er det

Nyttebørsen måler oppfatningen av verdiene norske virksomheter bidrar med innenfor miljø (E), sosiale forhold (S), eierstyring (G), kundeverdi (U) og innovasjonskraft (I)

Om Nyttebørsen

  • Det har ikke eksistert et verktøy som tar for seg omdømme, kundeverdi, hele ESG-begrepet og innovasjonskraft – før nå. Vi i Oceans og Perceptor så et hull i markedet som vi ønsket å fylle ved å samle alle områdene i ett enkelt bedriftsverktøy. Resultatet ble Nyttebørsen.

    Med Nyttebørsen måler vi oppfattelsen av hvor nyttig en virksomhet er for samfunnet totalt sett og innenfor sin egen bransje. Målingen baserer seg på 34 konkrete egenskaper som definerer et nyttebegrep.

  • Fremgangsmåten for å komme frem til egenskaper i Nyttebørsen gikk over mange ledd. Vi startet med en litteraturgjennomgang og faglige workshops før vi gikk over til intervjuer med næringsliv og stakeholders. Deretter gjennomførte vi pre-testing og feltarbeid før endelig lansering. All data samles inn av Norstat Norge.

    Det er summen av egenskapene vi måler som til sammen viser hvor mye virksomheten bidrar i samfunnet – enten det er samlet miljøavtrykk, arbeidsforhold, relasjon til myndighetene, innovasjon eller det å gjøre livet enklere for folk. Metoden vi bruker for undersøkelsen er delt i to deler:

    Del 1 er viktighet. Her kartlegger vi hvilke egenskaper som gjør en virksomhet attraktiv for kunder, arbeidstakere og investorer. Dette gjøres gjennom analysemetoden MaxDiff, en veletablert matematisk teori som som gir veldig spesifikke antakelser om hvordan mennesker tar valg.

    Del 2 er prestasjon. Her kartlegger vi virksomhetens prestasjoner.

    Analyse og tolkning har resultert i 7 ulike nytteområder vi måler innenfor:
    - Fremtidig visjon
    - Selskapsstyring
    - Brukerverdi
    - Brukertillit
    - Sosial rettferd
    - Samfunnsansvar
    - Miljøansvar

  • Alle virksomheter får både en totalscore og spesifikke scores innen de syv spesifikke nytteområdene. I tillegg får dere en faglig etterprøvd referanse på oppfattet nytteverdi og en oversikt over hvilke virksomheter som tilfører størst nytte til samfunnet. Så langt er 350 norske virksomheter med i undersøkelsen, og du får dermed muligheten til å se din plass i sammenheng med disse, samt får oversikt over de som scorer aller høyest. Dette gir viktig innsikt i egen posisjon og en god oversikt over konkurrenter i bransjen.

    Rapporten tydeliggjør også hvilke egenskaper virksomheten bør forbedre for å øke den perseptuelle oppfattelsen av nytten dere bidrar med til samfunnet. Om dere ønsker å få forslag til konkrete tiltak for å bedre disse, tilbyr vi også en lederworkshop hvor vi fokuserer på nettopp det å gå fra resultater til handling.

    Tilleggstjenester:
    ✓ Workshops og rådgivning
    ✓ Tracker og dashboard
    ✓ Egne analyser og rapporter
    ✓ Medlemstjenester for organisasjoner

Møt Teamet

  • Erling Hjorthaug

    Daglig Leder

  • Jan Christian Fosseidbråten

    Co-Founder

  • Leif Henrik Husom

    Co-Founder

  • Steinar Leknessund

    Faglig Ansvarlig

Visjon

Få virksomheter til å konkurrere om å skape mest mulig nytte for samfunnet